Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Fraaseja ja fiiliksiä

22.12.2015, millajoke

Kävelen postilaatikolle ja avattuani kannen huomaan, että taas kerran se pursuilee mainoslehtisiä ja huokaisen syvään. Eivätkö ne voi jättää minua rauhaan? Vien postit sisälle ja alan selata läpi kissankorkuista mainospinoa. Jotkut heitän armottomasti suoraan roskiin, mutta joidenkin kohdalla käteni pysähtyy ja päätän laittaa ne sivuun josko niistä olisikin vielä jotain hyötyä. Mikä sai minut valitsemaan juuri nämä mainokset säilytettäviksi ja miksi jotkut taas päätyivät sekunnin sadasosan kestävän vilkaisun jälkeen jätteeksi?

Mainostajan on tiedettävä kenelle viesti halutaan välittää ja millaisessa tilanteessa sen halutaan toimivan. Kun mainokset on haettu esimerkiksi postilaatikosta ja niitä on vino pino, eikä mainosten saajaa kiinnosta lukea kaikkia läpi, on oltava taitava mainostaja jos mielii saada mainonnan kohteen huomion. Mainoksen viestin täytyy pompata heti katsojan silmien eteen ja päästä hänen tajuntaansa. Kyse on siis noin sekunnista, minkä aikana kuluttaja päättää onko hänen vaivansa väärti lukea mainoslehtistä vai voiko sen heittää pois saman tien ilman omantunnon kolkutusta.

Mutta mikä tekee mainostajasta taitavan? Mainos, jonka muuten jättäisi lukematta, voi alkaakin kiinnostaa, jos se on vain oikein toteutettu. Kuva, värit ja sijoittelu ovat myös osa viestiä itse mainostekstin rinnalla. On osattava ohjata mainonnan kohde oikeisiin asioihin. Riippuu paljon ihmisestä ja hänen kiinnostuksen kohteistaan mihin hän huomionsa ensimmäisenä kiinnittää. Taunoa kiinnostaa kuvat, Lassea värit ja Pirjoa taas mainoksen asiasisältö.

On osattava ottaa kaikenlaiset kohderyhmään kuuluvat ihmiset huomioon. Kaiken täytyisi automaattisesti ja nopeasti viedä lukijan katse mainoksen viestiin. Eikä sekään vielä riitä. Jos on onnistunut saamaan lukijan katseen viestiin ja viesti on huono, voi toivo olla menetetty ja lukija saattaa antaa periksi. Asian vaikeuttamiseksi on myös olemassa mainoksia jotka on toteutettu pelkin typografisin keinoin eli pelkkää tekstiä käyttämällä, jolloin ei ole kuvia eikä värejä ohjaamassa lukijaa oikeaan suuntaan. Tälläisiä ovat esimerkiksi jotkut posterit. Viesti on siis kaiken ydin. Miten tehdä siitä toimiva?

Mainosteksti on suunniteltava huolellisesti ja niiden tekemiseen täytyy käyttää älyä ja nokkeluutta. Sanaleikit toimivat hyvin ja mainonnan kohteelle saadaan luotua tietynlainen ahaa-elämys, joka tuo hyvää mieltä ja saa kiinnostumaan mainostettavasta tuotteesta. Sen pitää olla kuitenkin nykyaikainen ja hauska. Myötähäpeää tuottavat mainokset eivät houkuttele asiakkaita. Toinen keino on ns. salaisuus, jossa käyttäjälle luodaan mielikuva, että hän on mukana jossain mistä moni muu ei tiedä ja hän tuntee, että mainostettava yritys on hänen puolellaan ja välittää hänestä.

Kannattaa mainostaa myös ennakkoluulottomasti tai käyttää jopa ennakkoluuloja hyödyksi. Rajojen rikkominen ja ajatuksia herättävä mainonta on paljon kiinnostavampaa kuin varovaisuus. Voit myös käyttää jotain kaikkien tuntemaa sanontaa ja yhdistää sen jollain tavalla omaasi. Se luo ihmisille miellyttäviä tunteita tuttuuden ja oivaltavan uutuutensa vuoksi. Hyviä tähän ovat esimerkiksi elokuvista ja musiikista tunnetut sloganit. Täytyy vain olla varovainen, ettei pilaa jotain tunnettua ja rakastettua kömpelöllä vitsailulla.

Päätelmä tästä kaikesta on: Tunne yleisösi.

, , ,


Yksi vastaus

  1. designseamk sanoo:

    Oikein hyvä artikkeli!
    120116 Vuokko

Vastaa