Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Paloauto on punainen ja VR vihreä

09.10.2015, Keinänen Maija

Osaatko kuvailla Anttilan logoa? Entäpä Nokian tai Postin? Mahtoiko ensimmäisenä mieleesi juolahtaa väri?

Vuonna 2008 VR päätti uudistaa yritysilmettään. Päällimmäisenä tarkoituksena oli yhdistää eri osa-alueita, jotka toimivat samalla tunnuksella. Mikä oli näiden tunnuksien ero? Tietenkin väri – VR:n käytössä oli punainen ja sininen versio eri toiminnoille. Nämä yhdistettiin uuden, vihreän tunnuksen alle. Arvaatko miksi uudeksi väriksi sitten valittiin juuri vihreä, joka levisi ympäri konsernia aina junien ulkoasuun asti?

Jokaisella yrityksellä, ainakin itsensä tosissaan ottavalla, on tietty yritysilme. Tähän yritysilmeeseen kuuluu kaikennäköistä logosta aina kirjelomakkeisiin asti. Yksi tärkeimmistä yritysilmeen osista on väri, vaikkei sitä ensimmäisenä tajuaisikaan. Yritysväreillä voi salaa ujuttaa tavallisille tallaajille erilaisia mielikuvia yrityksestä. Onko tarkoituksena näyttää vastuulliselta ja luotettavalta? Yritysväriksi kannattaa valita sinisen sävy. Onko yrityksen tarkoituksena luoda mielikuva positiivisuudesta ja luovuudesta? Varma valinta on tällöin keltainen. Minkälainen oli VR:n päätös käyttää vihreää? Se oli viisas mielikuvanluoja VR:stä ekologisena yrityksenä.

Väreihin liittyvässä mielikuvamarkkinoinnissa on vain yksi mutta. Maallikko odottaa, että yritys vastaa sitä mielikuvaa, jonka esim. yrityksen värit siitä antavat. VR:n tapauksessa yritykseltä odotettiin (ja odotetaan) oikeasti ekologisia tekoja. Tähän mennessä joitakin muutoksia on jo tapahtunut, esim. VR:n käyttämä sähkö on nykyisin vihreää.

Toisaalta VR:llä on helppo tilanne, junaliikenteessä kun ei ole kilpailua Suomessa. Väriä ei käytetä yksilöitymiseen ja brändin luomiseen. Toinen on tilanne esim. Coca-Colalla. Tämä yhden maailman parhaiten menestyvistä brändeistä yritysväri ei ole suotta rekisteröity tavaramerkki, jonka tunnistaa kaupan hyllystä jo kymmenen metrin päästä.

Aina ei toki tarvitse valita linjaa, jossa pitää erottua kilpailijoista. Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota sosiaalisen median väreihin? Minkä värinen on Facebookin logo? Sininen. Entäpä Twitterin tai Instagramin? Molemmat ovat sinisiä. Mikä on Skypen väri? Edelleen värinä on sininen. Kummallisesti erotamme nämä palvelut jopa pelkästä sinisen sävystä, näkemättä nimeä.

Kaikki värit tuottavat tiettyjä mielikuvia yrityksestä, sen tuotteista ja/tai palveluista. Toki värien merkitykset ovat kulttuuririippuvaisia – parhaimpana esimerkkinä on surun väri, joka on länsimaissa musta, mutta suurimmassa osassa Aasiaa valkoinen. Tällaisia väriassosiaatioita on maailma pullollaan. Pitääkö näitä sääntöjä sitten noudattaa? Rohkeimmat heittävät moiset säännökset romukoppaan.

Uskaltaisitko siltikään nousta Suomessa violetin junan kyytiin?


Vastaa