Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Kolumni: Facebook-päivitykset markkinointikanavana

09.10.2015, sinineva

Facebookissa voi mainostaa muutenkin kuin reunassa vilkkuvilla bannereilla ja viraalivideoilla. Yritykset ovat alkaneet rakentaa oman brändinsä tarinaa erilaisten päivitysten kautta. Näille tyypillistä on ajankohtaisuus, kuten hyvän isänpäivän tai joulun toivottaminen, jokin ajankohtainen kantaanotto tai hauska vitsi, joka saattaa perustua vaikka meemiin.
Päivityksillä yritetään yleensä rakentaa nuorekasta ja hauskaa kuvaa yrityksestä, joka on ajan hermossa kiinni. Kun sukupuolineutraali avioliitto oli tapetilla, niin rohkeimmat yritykset muuttivat profiilikuvansa sateenkaaren väriseksi tavallisten tallaajien tapaan, ilmaistakseen kantansa avioliittolakia kohtaan. Ajanhermoilla pysymistä voi myös esittää avaamalla keskusteluja, joissa tykkääjät saavat kertoa omia mielipiteitään ja kokemuksiaan, vaikka yrityksiä ei kiinnostaisi tämä tieto hevon kukkua, mutta onhan se aina kivaa päästä puhumaan omista asioistaan. Tulee tunne, että yritys oikeasti välittää asiakkaidensa mielipiteistä ja haluaa keskustella näiden kanssa.
Parhaimmillaan päivitykset toimivat myös hyvänä rekryväylänä, sillä monet yritykset myös tykkäävät Facebook-päivityksissä kertoa mainosmaisesti omista saavutuksistaan tai hauskoista TYKY-päivistään. Kun yrityksestä jää positiivinen kuva työpaikkana, niin hakijamäärät räjähtävät nuorten keskuudessa – ja sitten ei tarvitse kuin poimia parhaat päältä.
Myös erilaiset kilpailut ovat tehokas keino levittää mainontaa ”tykkää ja jaa”-meiningillä. Onhan se yrityksille loistava veto pistää palkinnoksi 20 euron arvoinen kakkuvuoka ja saada sivuilleen kilpailua vastaan 5000 uutta tykkääjää, suomalaiset kun ovat tunnetusti persoja ilmaiselle krääsälle, kuten lukuisat muoviämpäri-tempaukset ovat osoittaneet. Kilpailujen suhteen Jounin kauppa lienee olevan mitä erinomaisin esimerkki.
Mikä parasta, näissä Facebook-päivityksissä ei tarvitse palkata mainostoimistoa, vaan parhaimmillaan niitä voi väkertää aivan itse! Ei tarvita edes erillistä kameraa, koska valokuvia voi räpsiä nykyään jokaisella kännykällä ja netti on pullollaan ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia. Hiiteen Adoben ylihinnoitellut CC-lisenssit! Oikeastaan yrityssten somepäivitysten suhteen jopa odotetaan olevan vähän suttuisia ja kotikutoisia, vähän niin kuin vallalla oleva meemikulttuurikin on. Meemiksi kun kelpaa vaikka paintilla piirretty tikku-ukko, kunhan siihen on upotettu tarpeeksi hauska ja osuva vitsi.
Kenties ihmisiä on alkanut ärsyttämään liika mainoskuvien kliinisyys ja Photoshopin luomat virheelliset illuusiot mahtavista hampurilaisista, kun tilalle saa tosielämässä lässähtäneen kuivan lätyn, puhumattakaan Cosmolitan-lehden kansitytöistä, joilta puuttuu kaikki arvet, luomet, juonteet sekä pari alinta kylkiluuta vyötäröstä, kiitos Photoshopin.
Voiko silti Facebook-päivityksissä hyödyntää oikeaa ammattilaista? Onko kuitenkin parempi hyödyntää niiden suunnittelutyössä rautaista ammattilaista kuin väkertää jotain itse? Etenkin jos oma huumorintaju on kuiva kuin saharan autiomaa ja kuvankäsittelytaidot rajoittuvat paintin avaamiseen. Pahimmillaan liian suttuiset somepäivitykset viestivät ammattitaidon puutteesta ja väliinpitämättömyydestä. Ehkä on kuitenkin parempi ulkoistaa homma oikealle osaajalle. Taloudellisesti somepäivitysten luomisella ei ehkä pelasteta Suomen mainostoimistoja, mutta ainakin niillätaataan toimistoille pientä lisäduunia, jonka suunnittelua ei välttämättä tarvitse ottaa kuoleman vakavasti, vaan niitä voi tehdä pilke silmäkulmassa.


2 vastausta

  1. designseamk sanoo:

    Oikein sujuva teksti. Sorry kun vasta nyt huomasin, kun tämä blogialusta ei näköjään näytä päivityspäivämääriä.
    Laita vain valmis lokeroon arvioitavaksi.
    011215 Vuokko

  2. designseamk sanoo:

    sujuvaa tekstiä ja eläviä mielikuvia tuo lukijalle
    jatka vain loppuun niin hyvä tulee

Vastaa