Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

MINUSTAKO BRÄNDI?

21.12.2015, johakorpi

Minustako muka brändi, apua! Suomessahan brändäys on melkein kirosana. Emme halua nostaa saavutuksiamme esille ja ajattelemme monesti vaatimattomuuden olevan hyve. Uskon, että juuri brändipelko on yksi Suomen vaurastumisen este, koska suunnittelu ja teknologia täällä kyllä osataan, mutta ne ovat vain puolet duunista. Olen sitä mieltä, että markkinoinnin ja viestinnän osaaminen on keskeisin tulevaisuuden etu substanssiosaamisen ohella.

Tiedätte varmaan tällä hetkellä L.A:ssa asuvan ”kielinaisen” Sara Maria Forsbergin, joka on menestynyt juuri oikeanlaisella viestimisellä ja osaamisen markkinoinnilla eli henkilöbrändäyksellä. Sara on esimerkki siitä, kuinka tuntemattomasta parikymppisestä pietarsaarelaisesta tytöstä tuli YouTube–videoiden välityksellä maailmankuulu.
Mitä on henkilöbrändäys?

Henkilöbrändäys on itsestään viestimistä, kommunikointia eri yhteisöissä ja esillä oloa eli markkinointia. Se on julkista profilointia, joka on yhteydessä ammatilliseen uraan. Henkilöbrändi tarkoittaa henkilön maineen ja imagon kokonaisuutta eli brändiä. Sen avulla on tarkoitus erottua massasta. Julkisuus on toivottavaa, sillä edistyäkseen urallaan asiantuntija tarvitsee huomiota ja tunnettavuutta.

Henkilöbrändiä suunniteltaessa on tunnettava itsensä, että voi rakentaa brändin sen ympärille. On korostettava omaa persoonaa, luonnetta ja arvoja. Vasta tämän jälkeen pohditaan, mitkä ovat vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet minkä ympärille brändiä halutaan luoda.  On muistettava että, oma asiantuntevuus ei suinkaan perustu ainoastaan koulutukseen vaan kokemukseen ja ammattitaitoon.

Tiivistettynä:

Henkilöbrändäys on tavoitteellista toimintaa, jolla halutaan rakentaa positiivista mielikuvaa.

 

Koska kannattaa aloittaa?

Jos aiot saada itsestäsi brändin, kannattaa ryhtyä puuhaan heti! Näkyvyyden luomiseen ei ole olemassa oikeaa hetkeä, on turha ajatella, että pitäisi olla ollut 10 vuotta alalla. On suunniteltava ja kokeiltava mikä toimii, sillä näkyvyyden luominen ei tapahdu hetkessä, vaan luottamus ja tunnettavuus syntyvät pienen askelin.

 

Brändiä kehitellessä on hyvä vastata seuraaviin kysymyksiin:

-Mitkä ovat vahvuuteni ja millaista osaamista myyn?

-Kuka haluaa tehdä kauppoja juuri minun kanssani ja mitä hyötyä tarjoan heille?

-Mitkä ovat päämääräni työelämässä?

-Miten erotun kilpailijoista?

 

Sosiaalinen media on paras työkalu brändin luomisessa

Nopea suosio monissa sosiaalisen median yhteisöpalveluissa mahdollistavaa omien ominaisuuksien esille tuomisen eli itsensä brändäyksen. Osaamisen julkistamisessa on lukemattomia mahdollisuuksia luoda henkilöbrändiä. Suosittuja sosiaalisen median kanavia, joissa henkilöbrändiä voi rakentaa ovat blogit, Twitter, LinkedIn, ja Facebook. Ammatillisessa verkkoidentiteetissä on paras esiintyä omalla nimellä. Myös profiilikuvan tulisi tukea sitä mielikuvaa, jonka itsestään haluaa antaa. Päivityksissä on hyvä panostaa ennemmin laatuun kuin määrään, jos kyse on ammattimaisesta profiilista.  Sosiaalisen median palveluista blogilla on helpoin ja nopein tapa saada aikaan tulosta, sillä sen voi räätälöidä omiin tarkoituksiinsa sopivaksi. Blogia kannattaa ajatella asiantuntijan tuoteselosteena ja käyntikorttina maailmalla.

Verkostoidu

Henkilöbrändin tunnetuksi tekemiseen liittyy olennaisesti verkostoituminen, koska kukaan meistä ei menesty yksin. Verkostoitumisen voi aloittaa käymällä alan tapahtumissa tai ammattimessuilla, joissa voi tutustua alalla vaikuttaviin ihmisiin. Sosiaalisessa mediassa verkostoitua voi helposti seuraamalla blogeja ja kommentoimalla niitä sekä  seuraamaalla kiinnostavien ihmisten Twitter-virtaa.

 


Omien vahvuuksien ja erityispiirteiden miettiminen kannattaa aina! 

Mutta mikäli asiantuntijabrändin rakentaminen tuntuu liian työläältä, niin voi kuitenkin olla hyvä miettiä joitain henkilöbrändäykseen liittyviä teemoja, koska kilpailu työpaikoista on entistä kovempaa ja erottautuminen on tärkeää.

 

 

 


Vastaa