Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Mistä on vahva brändi tehty?

12.10.2015, sofiakeski

Olit sitten urheilija tai muuten vain pukeutumisessa, varsinkin kengissä, laatua ja mukavuutta kaipaava henkilö, on Nike sinulle tuttu brändi. Kaikki tunnistavat yksinkertaisen, mutta vahvan Swoosh-logon sekä tietävät helposti mieleenpainuvan tunnuslauseen ”Just do it”.

Nike on muodostanut brändinsä vahvaksi ja tunnistettavaksi kokonaisuudeksi simppeleillä palapelin palasilla; Yhtenäinen tyyli näkyy yrityksen mainostuksessa, markkinoinnissa, viestinnässä, ilmeessä, logossa ja tuotteissa. Tiesitkö, että yrityksen nimi on lähtöisin kreikkalaisen mytologian voitonjumalattarelta? Brändi saa siitä loistavan lähtökohdan ja vertauskuvan omille arvoille ja vahvuuksilleen, joista hiotaan uskottava ja persoonallinen ilme. Toimiva brändi herättää tunteita ja mielipiteitä, mikä tekee yrityksestä kiinnostavan ja merkityksellisen.

Brändin tehtävä on lunastaa kohderyhmiensä odotuksia yrityksen tuotteesta (tai palvelusta). Laadukas brändi on huomattava etu tuotteelle kuin tuotteelle. Vahva brändi ei ole kuitenkaan pelkkiä logoja, tekstejä tai kauniita mainoksia, vaan se kuvastaa myös yrityksen tulevaisuuden suunnitelmia ja toimintatapoja.

Yrityksen kuuluu noudattaa ja uskoa brändiinsä. Brändin pitää siis olla todenmukainen ja toimia yrityksen arjessa. Brändin on oltava selkeä jokaiselle yrityksen työntekijälle, jolloin jokaisella yrityksessä on samat yhteiset tavoitteet, joita kohti brändin avulla päästään.


2 vastausta

  1. designseamk sanoo:

    Nyt on selkeä ja houkutteleva.
    Yksi pieni kirjoitusvirhe: ”Nike on muodostanut brändinsä vahvaksi ja tunnistettavaksi kokonaisuudeksi simppeleillä palapelin palasilla; Yhtenäinen tyyli …” miksi lauseiden välillä on puolipiste? Korjaa se, niin sitten voit laittaa valmis-lokeroon arvioitavaksi.
    201115 Vuokko

  2. designseamk sanoo:

    Alku on vähän laahaava, luetteloa liikaa.
    Tällainen artikkeli olisi hyvä aloittaa jollakin mukaansa tempaavalla väitteellä tai kysymyksellä, jota voisit kuvitella lukijalla olevan mielessään hänen arkiympäristössään tai ammattialan kliseenä. Kun olet herättänyt lukijan mielenkiinnon tällä, niin sen jälkeen vasta voisit esitellä tietoasi uusina näkökulmina asiaan.

    Muokkaa siis tekstiä vielä kiinnostammaksi 🙂
    terv Vuokko

Vastaa