Lainaa.com

Yleinen

Muotilehtien etsivät

14.12.2015, maijukanga

Selailen muotilehteä ja mietin kuka näistäkin virtauksista oikein päättää. Voiko olla typerämpää kuin yhdistää neon pinkki ja mintunvihreä   pukeutumisessa? Mieleeni tulee kuitenkin kaupungin katukuva, jossa monella törmää näihin erikoisiin väriyhdistelmiin. Luultavasti siis lehdet ja sen myötä kuluttajat tietävät mikä on muotia.

Muoti ei kuitenkaan ole niin yksiselitteistä kuin lehdet antavat ymmärtää. Tämäkin ennuste neonväreistä ja pastellisävyistä yhdessä on annettu jo 1,5 vuotta sitten. Ei siis kuukausi sitten, kun lehteä on alettu suunnittelemaan. Näitä väri-, muoti- ja lifestyle- ennusteita rakennellaan ympäri maailmaa, tälläkin hetkellä. Eivätkä ne suinkaan koske huomista vaan tulevaisuutta.

Meidän tietämättään, kuin salaiset agentit konsanaan, ympärillämme on tulevaisuuden etsiviä. He tarkkailevat muutoksia ihmisten käytöksessä, elämäntavoissa ja maailman tilassa. Nämä etsivät tekevät havaintoja ja niiden perusteella tulkitsevat tulevaisuuden trendejä. Näitä trendejä he kokoavat yhteen trenditoimistoissa ja myyvät näitä tulkintojaan edelleen yrityksille.

Mutta miksi näitä etsiviä tarvitaan? Eikö jokainen voisi tehdä omat tulkintansa ja tehdä mitä haluaa? Kyllä voisi, mutta moni ei vaan uskalla. Yritykset haluavat saada myyntiä ja näiden trendiennusteiden avulla uskotaan sen olevan mahdollista. Nykypäivän trenditoimistot eivät ole enää pelkästään suunnan näyttäjiä vaan jopa yritysten luovia johtajia, joilta haetaan kokonaisvaltaista palvelua yrityksen ilmeeseen.

Jatkan lehden selailua ja silmiini pomppaa mitä erikoisimpiin asuihin pukeutuneita malleja ja otsikossa lukee. ”Muoti, se on täällä tänään!”. Naurahdan mielessäni ja ajattelen kuinka väärässä se onkaan.


Yksi vastaus

  1. designseamk sanoo:

    Hyvä, laita moodleen valmis-lokeroon arvioitavaksi.
    161215 Vuokko

Vastaa