Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Pakkaussuunnitteluyritys + osaaminen = rahaa?

09.10.2015, sonjamakko

 

Mitä sinun täytyy tietää, jotta saat rahaa? Tai pikemminkin, mitä sinun graafikkona täytyy tietää, jotta pakkaussuunnitteluyrityksesi valitaan suunnittelemaan pakkaus (ja saat rahaa)? Ensin sinulla on oltava luonnollisesti yritys, mutta myös työpaikka suunnitteluyrityksessä riittänee. Eli olet todennäköisesti onnistunut yrityksen perustamisessa, yhtiömuoto on valittu ja tilintarkastaja palkattu. Tai vaihtoehtoisesti työhakemuksesi on ollut se erottuvin ja teit lähtemättömän vaikutuksen haastattelijoihin. Tiedät varmasti jo kaiken pakkaussuunnittelusta, mutta kertaus lienee opintojen äiti.

 

Pakkaussuunnittelun perusteet

 

Pakkaussuunnitteluun törmää jokapäiväisessä elämässä. Esimerkiksi ruoka, juomat, vaatteet, hygieniatuotteet ja elektroniikka täytyy pakata, jotta sisällä oleva tuote pysyisi puhtaana ja rikkoutumattomana tehtaalta kuluttajalle saakka. Pakkauksen ainut tarkoitus ei suinkaan ole tuotteen suojaaminen, vaan sen ulkonäön avulla markkinoidaan ja brändätään tuotetta. Pakkauksen tekstien, kuvien, värien ja muiden visuaalisten elementtien avulla korostetaan tuotteen ominaisuuksia ja houkutellaan kuluttajaa tarttumaan tuotteeseen vaikkapa kaupassa. Huomioitavaa pakkaussuunnittelussa on pakkauksen soveltuvuus sen käyttöympäristöön, miten sen visuaalinen ilme vaikuttaa ostajaan, kuinka pakkaus erottuu kilpailijoista ja pakkauksen vaikutukset ympäristöön. Pakkaussuunnittelu on moniulotteinen ala, jossa tarvitaan osaamista niin tutkimustyön, markkinoinnin, luovuuden kuin tarinankerronnan osalta. Kun nämä elementit yhdistetään onnistuneesti, voidaan puhua täydellisestä pakkauksesta kuluttajan, yrityksen ja suunnittelijan kannalta.

 

Mitä sinun täytyy tietää markkinoinnista saadaksesi rahaa?

 

Kuten varmasti tiedät, markkinoinnissa hyödynnetään markkinointimixiä. Siitä on kerrottu markkinoinnin-perusteiden tunneilla kun vielä opiskelit, jos vain viitsit kuunnella. Eli markkinointimix koostuu neljästä p-kirjaimella alkavasta sanasta, eli product (tuote tai palvelu), price (hinta), place (myyntipaikka tai saatavuus) ja promotion (markkinointiviestintä). Neljän p:n avulla voidaan tutkia yrityksen toimintaa ja taktiikkaa, joiden avulla yritys pyrkii edistämään tuotteensa tai palvelunsa myyntiä markkinoilla. Kuulostaako tutulta? Jatketaan siis. Kaikki p:t vaikuttavat toisiinsa ja yrityksen markkinointistrategia on onnistunut kun se rakentuu tasapainoiseen ja huolellisesti laadittuun markkinointimixiin. Product (tuote) on se hyödyke, jota tarjotaan markkinoille vastaamaan kuluttajien tarpeita ja mielihaluja. Price (hinta) kertoo miten paljon kuluttajat haluavat maksaa tästä hyödykkeestä. Promotion (markkinointiviestintä) tarkoittaa toimintaa, jonka avulla lisätään tietoisuutta ja jonka avulla herätetään huomio ja erotutaan joukosta. Eli vaikkapa mainonta ja myynninedistäminen. Place (saatavuus) kertoo siitä paikasta, josta kuluttaja voi hankkia hyödykkeen. Tavoitteena olisi se, että kuluttaja voisi hankkia hyödykkeen mahdollisimman nopeasti ja helposti. Jotkut markkinoinnin asiantuntijat lisäävät tähän vielä yhden p:n. Tiesitkö tätä? Se on packaging eli pakkaus! Se esittää myytävän brändin visuaalisen ilmeen näistä aikaisemmista kertomistani neljän p:n yhdistelemästä.

 

Mitä sinun täytyy tietää yhteistyön tekemisestä saadaksesi rahaa?

 

Kun yhteistyö sinun ja asiakkaan välillä toimii, te molemmat olette tyytyväisiä. Ja saat ehkäpä lisää rahaa, jos ja kun asiakas palaa luoksesi uudelleen loistavasti onnistuneen yhteistyön ansiosta. Asiakkaat arvioivat yhteistyön sujuvuuden jo alkumetreillä, eli ensivaikutelman tärkeyttä ei saa unohtaa. Asiakkaat pitävät siitä, että yhteistyö yrityksen kanssa on helppoa, nopeaa ja ennen kaikkea luottamusta herättävää. Kokoukset on järjestetty yksinkertaisesti, projektit ovat käytännönläheisiä ja asiointi on mahdollista asiakkaan omalla kielellä. Eli ei ole pahitteeksi suunnata ruotsin kielikurssille. Vuorovaikutteinen ja joustava yhteistyö jää asiakkaan mieleen, etenkin jos kemianne kohtaavat menestyksekkäästi. Sinulla täytyy myös olla taito kuunnella ja vastaanottaa asiakkaan toiveet sekä myös toimia niiden mukaan.

 

Mitä sinun täytyy tietää lainalaisuuksista jotta et menetä rahaa?

 

Lainalaisuuksista sinun tulee tietää vähintäänkin kaikki se, mitä nyt sinulle kerron. Tämä on ehdottoman tärkeää. Sinulle ei saa käydä missään tapauksessa niin, että menetät rahaa, jos joudut raastupaan toimittuasi vastoin lakia. Tärkeimmät pakkaussuunnittelun lait on määritelty Suomen ja Euroopan unionin laeissa. Niitä ovat pakkausmateriaalien ja –merkintöjen lakiasetukset ja standardit. Pakkausmerkinnät suojaavat kuluttajaa, ne laaditaan lakisäädöksien pohjalta valistamaan kuluttajaa, välttämään terveysvaurioita ja taloudellisia tappioita. Pakkauksen merkintöjen on oltava selkeitä ja kuluttajan tulee vaivatta saada selville kaikki oleelliset tuotetiedot, jotta ostopäätökset ovat tietoisia ja he valitsevat itselleen soveltuvia tuotteita. Tekstit ja merkit on pystyttävä havaitsemaan ja ymmärtämään vaivatta. Kirjaimien on oltava riittävän suuria, että niitä on helppo lukea. Pakkaukseen ei saa merkitä mitään sellaisia ominaisuuksia tai vaikutuksia, jotka eivät ole totta. Merkintöjen tulee aidosti vastata todellisuutta.

 

Sitten vielä tärkeä lista, jonka noudattaminen helpottaa rahojen pysymistä omassa taskussasi. Suomen laissa, kauppa- ja teollisuusministeriön asetuksessa, elintarvikkeiden pakkaus-merkinnöistä sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle määrätään, että vähintään seuraavat merkinnät on löydyttävä elintarvikepakkauksista:

 

  1. Elintarvikkeen nimi
  2. Ainesosaluettelo
  3. Mahdollisia allergioita tai intoleransseja aiheuttavat aineet tai aineosat
  4. Tiettyjen aineosien tai aineosaryhmien määrät
  5. Elintarvikkeen sisällön määrä
  6. Vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöajankohta
  7. Valmistajan, pakkaajan tai Euroopan unionissa toimivan myyjän nimi, toiminimi tai aputoiminimi sekä osoite
  8. Elintarvikkeen alkuperämaa tai -alue, jos sen puuttuminen voi johtaa kuluttajaa harhaan elintarvikkeen alkuperän suhteen
  9. Erityiset säilytysolosuhteet ja/tai käyttöolosuhteet
  10. Käyttöohjeet tarvittaessa
  11. Varoitusmerkinnät tarvittaessa
  12. Elintarvike-erän tunnus
  13. Elintarvikkeen alkoholipitoisuus, jos se on nestemäisessä elintarvikkeessa enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia ja kiinteässä elintarvikkeessa enemmän kuin 1,8 paino-prosenttia
  14. Ravintoarvoilmoitus

 

Mitä sinun täytyy tietää teknisestä osaamisesta saadaksesi rahaa?

 

Ilman teknistä osaamista sinulla tuskin on mahdollisuutta edes suunnitella pakkauksia. Tai voit suunnitella ja haaveilla pakkauksista ja niiden ulkoasuista, mutta niiden toteutus jää jollekin toiselle, joka käärii ne sinulle kuuluvat rahat. Tekninen osaaminen on esimerkiksi tietotekniikan hallintaa. Osaat käyttää ohjelmia, joita tarvitaan pakkauksen suunnitteluprosessissa, suunnitelmasta painotuotteeksi. Se on myös painotekniikoiden, värien, laitteiden ja materiaalien tuntemista. Asiakas arvostaa teknistä osaamista, se on yksi tärkeimmistä kriteereistä luovuuden ja projektinjohdon lisäksi pakkaussuunnitteluyritystä valittaessa. Tekninen osaaminen ilmenee myös siinä, että yritys tarjoaa pakkaussuunnittelun lisäksi myös muita pakkauksen muotoiluun liittyviä palveluita.

 

Mitä sinun täytyy tietää kaikesta edellä mainitusta saadaksesi rahaa?

 

Pakkaussuunnittelijan urasi lähtee todennäköisesti suureen nousukiitoon, jos vain noudatat aikaisempia ohjeita. Jos ne ovat mielestäsi puppua, suosittelen kuitenkin noudattamaan edes lainalaisuuksia, jotka luultavasti tulevat pelastamaan nahkasi. Jos et keksi muuta, voit yrittää etsiä kilpailevan pakkaussuunnittelijan suunnittelemista pakkauksista laittomuuksia.

 

 

 


2 vastausta

  1. designseamk sanoo:

    Oikein sujuvasti ja vetävästi saatu paljon asiaa tekstiin. Hienoa!
    081215 Vuokko

  2. designseamk sanoo:

    – erittäin hyvä runko
    – osaamisalue-kappaleille jokaisella oma väliotsikko
    – saman kirjoitustyylin pitäminen loppuun saakka
    – otsikko saman tyylinen, vetävä ja humoristinen, jos se on valittu tyyliksi jutulle

Vastaa