Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Sissimarkkinointi

08.10.2015, ilonahl

Mainontaa vai markkinointia

Markkinointia on monenlaista ja useimmiten turvaudutaan suureen massamarkkinointiin, jossa rahaa palaa, mutta sissimarkkinoija tekee toisin.

Mikä on sissimarkkinoija? Sissimarkkinoija ei ole etäältä huuteleva ja seteleitä heilutteleva taho vaan nälkäinen suorittaja, joka tekee mitä lupaa. Asiakkaiden houkuttelun sijasta sissimarkkinoija menee itse asiakkaiden luokse ja tutustuu heihin tehden perusteellista taustatyötä. Sissimarkkinoija myös tietää ketkä kuuluvat asiakkaisiin eivätkä tuhlaa kallisarvoista aikaansa ja energiaa väärillä apajilla, sillä on kuitenkin hyvä muistaa, että asiakkaisiin tutustuminen ja heidän tarpeidensa selvittäminen voi viedä aikaa. Tehtiin se sitten kentällä tai konttorin uumenista. Sissimarkkinoija pyrkii vastaamaan aina asiakkaan kysymykseen miten hänen tarjoamansa palvelu auttaa asiakasta ja miten sen voi taata. Hän haluaa ratkaista asiakkaan ongelman. Sissimarkkinoija laskee tulostaan saavutettujen asiakasmäärän myötä. Sissimarkkinoijalla on hyvä itsetunto eikä pelkää kilpailijoita vaan tahtoo toimia yhteistyössä heidän kanssaan. Suomessa suositaan paljon perinteistä markkinointia, mikä on sissimarkkinoijalle etu. Tanner on niin sanotusti vapaa tai ainakin vapaampi. On kuitenkin tärkeää muistaa, että ettei pelkästään hyvä markkinointi riitä, jos itse tuote on huono. Siksi tuotteistamista ja tuotekehittelyä ei sovi unohtaa.

Tulisiko graafikon ajatella kuin sissimarkkinoija? Kyllä ehdottomasti, sillä jotkut mainostoimistot ovat nimestään huolimatta enemmänkin markkinointitoimistoja, joten graafikon on hyvä hallita nämä molemmat alalla vallitsevat ja käsi kädessä kulkevat puolet.

 

Graafikko sissimarkkinoijana

Miten olla sissi? Kaikki ovat varmaan joskus kuulleet sanottavan, että huomiota se on se huonokin huomio. No niin se on Jari Parantaisen kirjassakin nimeltä Sissimarkkinointi. Kirjassa kerrotaan siitä miksi rohkeus kannattaa, vaikka joskus se saa aikaan ärsytystä tai muistuttaa suorastaan anarkiaa. Ota siis ensimmäinen askel kohti rohkeampaa ajattelua ja ideointia. Kokeile kepillä jäätä asiakkaan kanssa, sillä riski kannattaa. Sillä mikä on riskinä, jos et ota riskiä? Vastaus löytyy Parantaiselta: jos viestissä ei ole mitään vikaa kukaan ei huomaa sitä. Ihmiset eivät huomaa tylsää mainosta tai eivät tartu syöttiin, jos eivät tunnista kuuluvansa sen kohderyhmään. Usein jopa asiakas itse tyrmää palkkaamansa asiantuntijan idean ja turvautuu mieluummin varman päälle pelaamiseen eli tasapaksuun tuotokseen. Suosittelen silti graafikkoja rohkeuteen luovuudessa sillä kokeilemalla oppii ja joskus juuri se hulluin idea toimii.

Rohkeutensa löytänyt graafikko haluaa myös käyttää aikansa tehokkaasti. Hän ei istu päätteen äärellä miettien miten tehdä mahdollisimman kaunis mainos. Sen sijaan graafikko selvittää kohderyhmänsä ja suuntaa mainoksensa juuri heille. Hän muistaa räätälöidä viestinsä hyvin ja kohdistaa se oikein, jotta se menee sinne minne pitääkin eli uppoaa maaliin.


Yksi vastaus

  1. designseamk sanoo:

    – ensimmäistä lausetta voisi miettiä, koska nyt jää vähän epäselväksi mistä aloitettiin – voisi siirtää myöhempään väliotsikon kanssa
    – aloitus sissimarkkinoinnilla ilman alussa olevaan väliotsikko
    – loppukappaleen muotoilu: vetää yhteen sissimarkkinoinnin ja mainostoimiston työn
    – pointti / juoni hakusessa

Vastaa